Sunday, December 11, 2011

tabby versus netty versus lappy :)

assalamualaikum para readers sekalian . apa khabar ? hopefully anda semua berada dalam keadaan yang teramat sihat yang termampu ye . hahah *hiperbolaygteramat* haha . okay . aku dah lama gila tak update post aku ni . haha kering idea lah . tak tahu nak tulis apa . rasa macam nak jual diri pulak lah *publisitimurahan* hikhok :) haha . anyhowzzz , harini aku ada dilemma . mostly maybe kebanyakan korg pun ada dilemma macam ni . uhhuk :) katakan lah aku ada cukop duit kan *hmmbilalahagaknyetu* aku tak tahu sama ada nak beli tablet atau stick dengan netbook aku . yelah , aku pun nak join sekali hype tablet yang semakin menggila ni . so aku buat lah research sendiri . berbaloi ke tidak yee ? hhmmm , letz cekidaut ! 


Tablet ni ada banyak pros and cons nye . tapi pros dia lebih sikit laaa . hahah . ok . first of all , ianya portable . i mean REALLY portable compared to netbooks . tapi tak dapat buat banyak benda . i mean , tablet ni more to web browsing , portable gaming , dengar lagu , etc perkara2 yang tak berapa heavy weight laa . kalau nak buat dokumen macam esaimens ke , memang harapan lah T_T sebab satu , tak banyak tablet yang begitu 'laju' untuk buat dokumens . dan duaa , tak sesuai sbb on screen keyboard tade feel sangat . hahha :) OS untuk tablet pun tak banyak . antara choice nye ada lah , Android , iOS , Meego dan penah sekali Ubuntu . (yang ni kena pandai root sendiri) haha . and of course , price memang skyrocket gila ah ! haha . berbaloi ke beli mahal2 untuk something yang tak buat banyak ? hmm . korang punya duit kannn . :P hahhhaha . 


Netbook  pulak adalah laptop tapi dalam versi yang cut down sikit . Smaller screen , smaller specs but literally gets the job done jugak laa . Netbook ni sesuai untuk orang macam aku ; tak suka gaming yg heavy2 macam NFS ke , Dota ke , Ragnarok ke , etc etc.  Sangat portable berbanding dengan laptop biasa . but heavy sikit dari standard tablet biasa laaa . of course , what do you expect ? Nak buat esaimens ? sangat sesuai lah dengan korang . sebab usually students yang banyak kene type akan pilih netbook lah . tapi students hardcore macam archy ke , engine ke , takkan pilih ni . sebab tak 'kuat' untuk buat esaimen dorg . netbook ni sesuai untuk browsing , layan movie , buat dokumens . hmm . gaming tak sesuai sangat because , well , let's face it , lemah jugak lah netttie ni . hahha :D choice of OS ? terrrrrrrrrlalu banyak . from windows ada , to linux distros . memang heaven lah untuk orang yg suka test2 OS macam aku . hahha :) semua OS tu basically function dia sama . hahha apa lagi eh ? oh ! most netbooks tade disc drive so that's something you guys have to live with lah kot . face it , nowadays , mana orang pakai dvd/cd sangat . so , tade org akan rindu lah drive tu . hahaha xD


so , aku rasa that's it kot . dah buat choice korg ? hahah , personally , aku akan pilih tablet lahh , sbb nak follow hype kot . haha . tapi macam tak guna jugak lah . sbb tablet pun nak buat apa . aku lebih prefer keyboard yg fizikal :) hahah . anyhow , really , korang punya choice sebenarnye . aku just tolong guide je . haa... ~ so , make sure korang buat the right choice yang kena dengan style dan budget korang . happy choosing ! :D

No comments:

Post a Comment